vineri, 20 noiembrie 2015

Foundation, acestă fundație a vieții mele

Povesteam și mai demult, într-un interviu, îi povesteam și acum recent Veronicăi:

Fundația e prima carte pe care am citit-o în engleză, la începutul clasei a noua, cînd de-abia începeam să învaț engleza. Cartea care m-a marcat pe tot restul vieții. Cartea pentru care am ajuns ce am ajuns: sociolog și toate celelalte. Citită în această ediție, cu niste coperți fabuloase, desenate de Chris Fosse, un monstru sacru și el al SF-ului, pe partea vizuală. Ce vremuri...



Vă povestesc și vouă acum, că e o poveste care mi-e dragă. Cu cuvintele din interviul de care vă spuneam la început.

* * *

Pe scurt. Am ajuns sociolog din cauza și datorită :) lui Asimov și a Fundației și a psihoistoriei sale.

Eu, copil de la țară fiind, nu am făcut engleza în clasele 5-8. Așa era pe vremea comuniștilor: ăia de la oraș poate-poate făceau engleză, în schimb celor de la țară nu li se permitea accesul la această limbă capitalistă și decadentă și subversivă și care bagă țăranii la idei, să poată să asculte posturi de radio străine.

Și cînd am ajuns la liceu, la Cîmpina, am reușit să evit continuarea studiilor de rusă și să mă înscriu la orele de engleză. Doar că ai mei colegi aveau un avans față de mine. Handicapul l-am recuperat prin meditații și prin citit.

Iar prima carte pe care am citit-o în engleză, pentru că îmi plăcea science fictionul foarte mult – și acum de altminteri îmi place – a fost Foundation a lui Asimov, de care aflasem, o căutam și nu exista în limba română. Iar cînd am citit-o am fost marcat de ideile lui care pe urmă am descoperit că se învîrt în jurul conceptelor de sistem social, de funcționalism, de sisteme complexe, de inginerie socială și de predicție.

Și mai e ceva: e vorba de matematică. Pe tot parcursul școlii am fost bun la matematică, inclusiv pînă la nivel de olimpiade naționale. Iar felul în care sociologia, mai ales abordările sale cantitative, împletesc nevoia de cuantificare deci, implicit, de matematică cu nevoia de înțelegere și de analiză socială, combinația dintre cuvînt și cifră, dintre text și scriitură și grafic, de fapt m-a făcut încet încet să iau calea sociologiei.

* * *

Cam asta e povestea. Nu sînt singurul a cărui carieră să fi fost marcată fundamental de către Asimov și a sa Foundation. Alții mult mai deștepți la cap și mult mai cunoscuți decît mine au pățit la fel. Dacă faceți o căutare pe Google - și știți cum – veți găsi. De exemplu, economistul Paul Krugman mărturisește într-o serie de articole foarte faine despre această filiație intelectuală. Mai sînt și alții. E instructiv să vedeți cît de mulți sînt.

* * *

Drept pentru care îi mulțumesc doamnei Hănciulescu, Dumnezeu s-o odihnească, cea care mi-a pus Foundation în mînă, atunci în anul de grație 1988. Tot dînsa mi-a dat mai apoi, și tot pe vremea comuniștilor, să citesc și 1984, carte interzisă la vremea aceea.

De la ea am citit multe cărți faine. Primea din străinătate, unde avea rude, și-și făcuse o bibliotecă impresionantă pentru Cîmpina acelor vremuri.

Măcar și cu aceste cuvinte să-i ducem amintirea mai departe, să o pomenim spre îndelungă aducere aminte.



.

0 comentarii: